poniedziałek, 13 czerwca 2016

Jogurtowy ser labneh

O serku Labneh słyszałam już wielokrotnie a to za sprawą Eli, która co jakiś czas zdaje mi relacje co się gotuje na Pomorzu... ;) Już ładnych pare miesięcy temu opowiadała jak babcia Nina robiła serek z odcedzonego jogurtu, pomysł spodobał mi się bardzo jednak nigdy jakoś nie miałam okazji aby go zrobić. Wszystko się zmieniło za sprawą posiadania własnej kuchni, w której wyczyniam różne takie dziwactwa, które potem okazują się strzałem w 10! ostatnimi czasy zupełnie przypadkiem trafiłam na blog Kingi Wójcickiej Green Morning od razu zakochałam się w jej stylu pisania i zdjęciach, które robi genialne! To właśnie za sprawą serka labneh trafiłam w jej skromne blogowe progi i nie żałuję, bo inspiracji tam cała masa! Po wciągającej lekturze na temat jogurtu i serka labneh postanowiłam przygotować swoją wersję tego zdrowego nabiału wyszło tak pysznie, że przerosło moje najśmielsze oczekiwania! Ten serek jest po prostu genialny! Prostszej rzeczy w kuchni już chyba zrobić się nie da więc zarówno kuchenni zapaleńcy jak i sceptycy powinni go zrobić! Labneh ma
jedną niepodważalną zaletę, którą bije wszystkie kremowe serki na głowę - jest w 100% naturalny bez jakichkolwiek zagęszczaczy, ulepszaczy i innych "dobrodziejstw" ;) Ten serek to odkrycie na miarę kulinarnego nobla takie proste a takie pyszne! Najlepsze w tym serku jest to, że jego gęstość regulujemy czasem odcedzania jeśli chcemy uzyskać gęsty jogurt typu greckiego wystarczy kilka godzin na sitku, jeśli marzy nam się serek homogenizowany czas wydłużamy o parę godzin natomiast jeśli chcemy zwięzły kremowy serek do smarowania czekamy kolejne godziny i mamy serek! Po prostu genialnie! :)
Po więcej wskazówek i bardziej dokładny czas odcedzania odsyłam do Kingi z Green Morning.
Poniżej podaję przepis na zwięzły serek labneh w moim wykonaniu od A do Z czyli od zrobienia jogurtu po serek :)

Składniki:
1l mleka 3,2% pasteryzowanego lub najlepiej świeżego od krowy
5 łyżek jogurtu naturalnego o jak najprostszym składzie (mleko, kultury bakterii, białka mleka) absolutnie nie z żelatyną!

Mleko podgrzać do temp. 40 stopni - jak sprawdzić czy mleko ma 40% bez termometru? Idąc za Kingą wkładam palec do mleka i liczę do 10 jeśli mleko jest dobrze ciepłe ale palca mi nie parzy ma pożądaną temperaturę. Do mleka dodać jogurt, niespiesznie wymieszać. Przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na 4-5 godzin. Po tym czasie przełożyć jogurt do pojemnika, w którym chcemy go przechowywać lub jeśli chcemy wykonać serek z przepisu wylać go na sito wyłożone gazą, przykryć.
Jogurt na sicie włożyć do lodówki na 24h po tym czasie zdjąć serek z sitka (przykryć sitko talerze i obrócić), ostrożnie zdjąć również gazę. Zajadać wg upodobań na słodko, słono lub robić z niego dalszy pożytek w postaci sernika, nadzienia do naleśników lub innych przysmaków :)


Przepis i wskazówki zaczerpnięte ze strony Green Morning.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly